WERSJA PREMIUM:


Tu jesteś:


Menu:

gloria24.pl poleca:

Wesprzyj rozwój serwisu

Czytelnia

Święci w Kościele

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2013


Dominikański Ośrodek Liturgiczny - liturgia.pl

1 listopada Kościół obchodzi radosną uroczystość Wszystkich Świętych. W tym dniu czcimy tych wszystkich, którzy swoje życie przeżyli w łączności z Chrystusem, idąc Jego drogą i naśladując Go. Chodzi nie tylko o tych, którzy są powszechnie znani i otaczani kultem (np. św. Faustyna, św. Pio, bł. Matka Teresa z Kalkuty, św. Teresa z Lisieux, bł. Jan Paweł II i wielu innych), ale także o tych, którzy pozostają anonimowi.
W początkach chrześcijaństwa nie oddawano publicznej czci nikomu ze stworzeń - ani ludziom, ani nawet aniołom. Jednak już w Nowym Testamencie można dostrzec pewne ślady początku czci świętych. Pochwały, jakie daje sam Jezus św. Janowi Chrzcicielowi (Mt 11, 7-11), cześć, z jaką św. Paweł wyraża się o Abrahamie (Rz 4, 18-22) i Melchizedeku (Hbr 5, 6; 7, 1-4), genealogia Dawida jako prarodzica Jezusa Chrystusa (Mt 1, 1-17; Łk 3, 23-38), podziw dla bohaterskiej śmierci św. Szczepana (Dz 6-7) - wszystko to naprowadza na wiarę pierwotnego Kościoła, że osoby te są nie tylko zbawione i cieszą się chwałą w niebie, ale że mają także moc wspierania swoich braci na ziemi przez orędownictwo za nimi.
Wizerunki Najświętszej Maryi Panny w katakumbach przedstawiające Ją w aureoli, w postawie siedzącej na tronie, są pierwszym wyraźnym śladem Jej kultu w chrześcijaństwie. Sobór powszechny w Efezie (431), zwołany w obronie tytułu Bożego Macierzyństwa Maryi, przyczynił się do rozszerzenia i pogłębienia kultu Maryi. Od tego czasu Kościół zaczyna obchodzić święta ku Jej czci i stawiać świątynie ku Jej chwale. Poeci chrześcijańscy układają hymny i publiczne modlitwy, które wchodzą także do liturgii.
Spośród świętych na pierwszym miejscu doznają czci męczennicy. Pilnie spisuje się okoliczności ich śmierci w tak zwanych Aktach męczeństwa, stawia się im nagrobki, sprawuje się na ich grobach obrzędy liturgiczne, wzywa się ich pośrednictwa. Od IV w. natrafiamy na wyraźne ślady kultu wyznawców. Do pierwszych, którzy zasłużyli sobie w Kościele na kult publiczny, należeli św. Hilary z Poitiers (+ 368), św. Ambroży (+ 397) i św. Marcin z Tours (+ ok. 397-401) na Zachodzie, a na Wschodzie: św. Paweł Pustelnik (+ 342), św. Antoni Pustelnik (+ 356), św. Efrem (+ 373) i św. Bazyli Wielki (+ 379).

Kościół nie wszystkim świętym daje jednakową rangę. Wyraźnie w swojej liturgii wyróżnia Maryję - tak co do liczby Jej świąt, jak i ich rangi. Po Matce Bożej wyróżnia kult św. Józefa, następnie kult św. Jana Chrzciciela i Apostołów, aniołów, świętych doktorów, zakonodawców, męczenników. Wprowadzenie gradacji: uroczystość, święto, wspomnienie obowiązkowe i wspomnienie dowolne jest wyraźnym tego potwierdzeniem. Ostatnia reforma kalendarza i liczne beatyfikacje i kanonizacje pontyfikatu Jana Pawła II wprowadziły ważną nowość - dla podkreślenia uniwersalizmu swego przeznaczenia Kościół przypomina świętych wielu ras i kontynentów.

Kanonizacja to uroczyste ogłoszenie kogoś świętym. Poprzedza ją zwykle beatyfikacja - ogłoszenie kogoś błogosławionym. Oba te wydarzenia poprzedza zawsze proces kanoniczny (zwany odpowiednio kanonizacyjnym lub beatyfikacyjnym). Może się on rozpocząć najwcześniej 5 lat po śmierci danej osoby (zdarzają się wyjątki, np. w przypadku Matki Teresy z Kalkuty czy Jana Pawła II). Proces odbywa się pod nadzorem postulatora - osoby czy wspólnoty (np. zakonu). Postulator powinien najpierw ustalić, czy dana osoba cieszy się opinią świętości, tzn. czy ludzie widzą w niej świętego, czy zginęła śmiercią męczeńską lub praktykowała w swoim życiu w sposób ponadprzeciętny cnoty. Nowy święty ma być wzorem do naśladowania. Postulator bada też, czy Bóg udziela szczególnych łask za wstawiennictwem kandydata na ołtarze.
Po spełnieniu tych warunków może rozpocząć się dochodzenie diecezjalne. Postulator kieruje prośbę o wszczęcie postępowania do ordynariusza diecezji, w której zmarł kandydat. Przedstawia przy tym jego życiorys i najważniejsze informacje o jego działalności. Sporządza także listę świadków, którzy będą zeznawać w procesie. Od momentu rozpoczęcia postępowania diecezjalnego kandydatowi przysługuje tytuł sługi Bożego. Teraz analizie są poddawane jego pisma i wszelkie dotyczące go dokumenty (np. prace naukowe, artykuły, wydane książki, listy). Przesłuchuje się też świadków. Po zakończeniu postępowania w diecezji (które może trwać nawet kilkadziesiąt lat), dokumenty trafiają do watykańskiej Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych.
Kongregacja wydaje zezwolenie na rozpoczęcie procesu kanonizacyjnego, nadzoruje jego przebieg i zatwierdza postulatora. Określa warunki, jakie muszą zostać spełnione w czasie procesu. Z przesłanych do Kongregacji materiałów sporządzane jest tzw. Positio - obszerne opracowanie o życiu i cnotach lub męczeństwie sługi Bożego. Pisemną relację przekazuje się także Ojcu Świętemu. To on wydaje dekret o heroiczności cnót lub o męczeństwie. To otwiera już ostatni etap procesu. Do beatyfikacji wymagane jest teraz stwierdzenie przynajmniej jednego cudu dokonanego za przyczyną sługi Bożego. Najczęściej mamy do czynienia z uzdrowieniami lub nawróceniami. Po dokładnym zbadaniu okoliczności cudu wydaje się potwierdzający go dekret. Następuje uroczysta beatyfikacja. Odtąd daną osobę określa się mianem błogosławionej. Można jej oddawać publiczny kult, ale tylko na określonym terenie (w danej diecezji, kraju, wspólnocie zakonnej).
Do kanonizacji, czyli uznania kogoś za świętego, konieczny jest kolejny cud, który ma miejsce już po beatyfikacji. Po ogłoszeniu osoby świętą można jej oddawać kult już w całym Kościele, poświęcać jej świątynie, włączać do liturgii.
Różnica między błogosławionym a świętym jest jedna: w obszarze, na jakim dozwolony jest kult tej osoby. W przypadku błogosławionego - jego kult może odbywać się tylko na określonym terytorium; w przypadku świętych - taki kult jest nakazany w całym Kościele. Zarówno błogosławieni, jak i święci cieszą się radością przebywania w gronie zbawionych w chwale nieba.

Aktualne szczegółowe regulacje dotyczące procesów beatyfikacyjnych i kanonizacyjnych znajdują się w Konstytucji Apostolskiej Jana Pawła II Divinus perfectionis Magister z 1983 r. Benedykt XVI zmienił praktykę z czasów Jana Pawła II, by papież osobiście przewodniczył wszystkim beatyfikacjom i kanonizacjom. Obecnie papież sprawuje jedynie uroczyste Msze kanonizacyjne; beatyfikacji natomiast dokonuje jego delegat. Wyjątkiem była beatyfikacja Jana Pawła II w dniu 1 maja 2011 r., której Benedykt XVI przewodniczył osobiście na Placu św. Piotra w Rzymie.
Pierwszą kanonizacją przeprowadzoną przez papieża było ogłoszenie w 993 r. świętym biskupa Augsburga, Ulryka, przez Jana XV na Synodzie Laterańskim.


W każdą niedzielę w czasie Eucharystii wyznajemy wiarę w "świętych obcowanie". Co to oznacza? Jak zaznaczył Sobór Watykański II w Konstytucji Lumen gentium:

Dopóki Pan nie przyjdzie w majestacie swoim, a wraz z Nim wszyscy aniołowie, dopóki po zniszczeniu śmierci wszystko nie zostanie Mu poddane, jedni spośród Jego uczniów pielgrzymują na ziemi, inni, dokonawszy żywota, poddają się oczyszczeniu, jeszcze inni zażywają chwały, widząc «wyraźnie samego Boga troistego i jedynego, jako jest». Wszyscy jednak, w różnym stopniu i w rozmaity sposób, złączeni jesteśmy wzajemnie w tej samej miłości Boga i bliźniego i ten sam hymn chwały śpiewamy Bogu naszemu. Wszyscy bowiem, którzy należą do Chrystusa, mając Jego Ducha, zrastają się w jeden Kościół i zespalają się wzajemnie ze sobą w Chrystusie (nr 49).

Tajemnica świętych obcowania odzwierciedla nie tylko pochodzenie, ale i naturę Kościoła. Chrystus jest Głową Kościoła zarówno cierpiącego zadośćuczynienie w czyśćcu, Kościoła tryumfującego w niebie, jak i Kościoła walczącego na ziemi. Jest to ten sam Kościół Jezusa Chrystusa, który funkcjonuje w trzech wymiarach. Istotą nieba jest wspólnota zbawionych w komunii "życia i miłości". Jest to jednocześnie stan pełni wszystkiego, pełni życia. Jako pojęcie eschatologiczne oznacza wieczne zbawienie po śmierci lub "bycie z Chrystusem" (Flp 1, 23), wspólnotę z Nim.
Do Kościoła niebiańskiego należą wszyscy święci w niebie wraz z Maryją i aniołami. Wstawiennictwo świętych utwierdza "Kościół świętości" przez zasługi, które zdobyli oni na ziemi. Sobór Watykański II przypomina, że istnieje ich "braterska troska" o nas. To jest patronat wszystkich zbawionych nad ich braćmi pielgrzymującymi do wieczności. Kult świętych to wyraz aktywnej więzi nieba z ziemią. Skuteczne staje się zatem wstawiennictwo świętych za nami.
Obcowanie świętych to wzajemna wymiana darów duchowych między niebem, czyśćcem a ziemią. Wzajemnie udzielanie się dóbr duchowych realizuje się przez modlitwę, sakramenty (szczególnie Eucharystię) i odpusty.


Więcej o samej uroczystości Wszystkich Świętych, obchodzonej w Kościele 1 listopada, znajdziesz tutaj.

Poniżej natomiast więcej artykułów o beatyfikacji i kanonizacji, o kulcie świętych, o tajemnicy obcowania świętych i o świętości.

Więcej informacji:

Kliknij tutaj - książka w księgarni Gloria24.pl
Kliknij tutaj - książka w księgarni tolle.pl
Kliknij tutaj - płyta CD Audio / MP3, audiobook
Kliknij tutaj - strona w Internecie


WOKÓŁ BEATYFIKACJI I KANONIZACJI

Anna Guzik
Jak się zostaje świętym, czyli rzecz o kanonizacji
ks. dr Stanisław Jóźwiak
Droga do beatyfikacji
ks. Henryk Misztal
Kult świętych
ks. Henryk Misztal
Beatyfikacja i kanonizacja

KULT ŚWIĘTYCH

wiara.pl
Skąd kult świętych w Kościele?
wiara.pl
Kult świętych a teologia katolicka
wiara.pl
Stopnie kultu świętych w Kościele
Agata Puścikowska, Marcin Jakimowicz
Święci kontra upiory
O tradycji Halloween i chrześcijańskim stosunku do niej
Agnieszka Bugała
Wszystkich Świętych a Halloween

ŚWIĘTYCH OBCOWANIE

Julia Polak
Uwierz w "świętych obcowanie"!
ks. Jan Radkiewicz
Świętych obcowanie
Dariusz Kowalczyk SJ
Czym jest świętych obcowanie?
deon.pl
Co wyraża wiara w świętych obcowanie?

O ŚWIĘTYCH I ŚWIĘTOŚCI

Paweł VI
Święci, których Kościół i świat potrzebują
Audiencja generalna, 7 lipca 1965 r.
Jan Paweł II
"Niebo" jako pełnia życia z Bogiem
Audiencja generalna, 21 lipca 1999 r.
ks. Tomasz Horak
Wszystko jest dobre i jasne
Wikipedia
Beatyfikowani i kanonizowani przez Jana Pawła II
niedziela.pl
Święci Jana Pawła II
ks. Bogusław Turek CSMA
Polacy kanonizowani i beatyfikowani przez Ojca Świętego
 
Adam Bujak, prof. Gabriel Turowski
Ilustrowany leksykon polskich świętych i błogosławionych

Książka zawiera 275 opisów biograficznych, wzbogaconych głębokimi rozważaniami Jana Pawła II. Rozważania te rzucają szczególne światło zarówno na wyniesionych na ołtarze, jak i kandydatów do publicznego kultu.
Fabio Zavattaro
Dlaczego Jan Paweł II ich kanonizował

Książka napisana przez włoskiego dziennikarza telewizyjnego, który od 1983 roku towarzyszył papieżowi w jego podróżach po Włoszech i świecie. Barwnie opisuje beatyfikacje i kanonizacje, dokonywane przez Jana Pawła II na różnych krańcach świata, przedstawia sylwetki wybranych świętych, wyniesionych do chwały ołtarzy przez Ojca Świętego.
Aleksandra Witkowska OSU
Mocarze Ducha. Polscy święci i błogosławieni 999-2007

Zwięzły przewodnik o polskich świętych i błogosławionych przypomina tych, którzy na naszych ziemiach w latach 999-2007 stali się szczególnymi świadkami Ewangelii. Autorka zbioru zaznacza jednak, iż tytułowi "mocarze ducha" i spełniona w nich pasja świętości stanowią nie tylko nasze dziedzictwo, ale i wyzwanie.
Marek Wójtowicz SJ
Recepta na świętość (CD MP3)

Święci i męczennicy są nam prawdziwie współcześni. Podobnie jak my doświadczali ludzkich słabości, wątpliwości, smutku i radości. Z bogactwa ich duchowego doświadczenia możemy zaczerpnąć mądrości i odwagi do przemiany naszego życia. Naszymi przewodnikami na drogach ku świętości są m.in. św. Paweł, św. Augustyn, św. Franciszek z Asyżu, św. Ignacy Loyola, św. Teresa z Avila, św. Faustyna, bł. Matka Teresa z Kalkuty i bł. Jan Paweł II.
 
ks. Tadeusz Uszkiewicz
Zaprzyjaźnić się ze świętymi
Bogusława
Droga do świętości
fronda.pl
Św. Monitorze, módl się za nami!
ks. Marek Doszko
"Gdzie można dzisiaj świętych zobaczyć?"
Adam Kaniuk
Świętym być...
Stanisława Czepińska
Przez różaniec do świętości
ks. Zbigniew Kobus
Relikwie cielesnym śladem świętych
ks. dr Józef Górzyński
Po co pobierać relikwie
Grzegorz Gacki
Relikwie

Część pierwsza
Część druga
Gerald O'Collins SJ, Edwarg G. Farrugia SJ
Relikwie - hasło z leksykonu pojęć
 
ks. Ryszard Ukleja SDB
Wieczny ślad Boga
Kult relikwii świętych Pańskich

Książka poświęcona bardzo frapującemu tematowi Świętych Pańskich, których ciała nie uległy rozkładowi po ich śmierci. Przedstawia całą plejadę takich postaci - od czasów najdawniejszych aż po współczesność.
 
ks. Augustyn Kuczok SDS
Cieszcie się i radujcie
s. Magdalena OP
Anonimowi święci
ks. dr Arkadiusz Nocoń
Odnowiona stara księga
ks. Maciej Radej
Błogosławieństwa - droga do nieba
ks. Waldemar Wesołowski
Niebo - miejsce dla naiwnych czy przyszłość wierzących?
ks. Henryk Zieliński
Jak jest po tamtej stronie?
ks. Jacek Zieliński
Świętością żyć w każdy nowy dzień,
ocierać łzy ludzkiej niedoli...

Część pierwsza
Część druga
ks. Jacek Żórawski
Świętymi bądźcie

Wyślij do nas maila

STRONA GŁÓWNA
TEKSTY ILG | OWLG | LITURGIA HORARUM | KALENDARZ LITURGICZNY | DODATEK | INDEKSY | POMOC
CZYTELNIA | ANKIETA | LINKI | WASZE LISTY | CO NOWEGO?

© Copyright by Konferencja Episkopatu Polski i Wydawnictwo Pallottinum